Je gevoel is erg belangrijk bij het nemen van de juiste beslissingen. En…. Soms kunnen we er ook faliekant naast zitten als we alleen naar ons gevoel luisteren. Het is daarom handig om steeds beter te leren wanneer je het beste je gevoel kan volgen en wanneer juist niet.
 
Als je met procesoptimalisatie aan de slag gaat, is het misschien juist goed om het tegenovergestelde te doen van wat je gevoel je aangeeft. Onlangs zag ik de volgende bekende ‘tegelwijsheid’ voorbij komen:

Dit gaat over services en dat is toch anders dan bij producten. Je gevoel zegt direct: dat klopt! Als je iets goed en goedkoop wilt, moet je lang wachten. Als je iets goed en snel wilt, is het duur. En als je iets goedkoop en snel wilt, dan gaat dat ten koste van de kwaliteit.
 
Maar is dat wel echt zo…?

Drijfveren van procesinnovatie

Wellicht zijn er wel een aantal producten waar je écht enthousiast over bent die deze drie eigenschappen juist wél combineren! Denk eens aan dat Italiaanse koffietentje waar je razendsnel een geweldige espresso kreeg voor een spotprijs. Of dat Spaanse restaurant waar je gerechten gemaakt zijn met dagverse producten voor een prijs waar je thuis zelf niet voor kunt koken. Of iets dichter bij huis: de versafdeling van de supermarkt waar allemaal top-producten liggen met een houdbaarheidstermijn van één of twee dagen. Als je weet wat er allemaal moet gebeuren om die producten te telen, te verwerken en te distribueren, dan is het een wonder dat dat voor die prijs überhaupt kan.
 
Blijkbaar zit ons onderbuikgevoel er op dit gebied toch naast. Het bijzondere van deze voorbeelden, is dat doorlooptijd cruciaal is en dat het producten zijn in een zeer competitieve markt, waarin je alleen mee kan doen als de kwaliteit top is en de prijs scherp. Het is dus niet zonder meer waar dat je dus slechts twee uit drie kunt waarmaken. Sterker nog: goed, goedkoop en snel zijn drie drijfveren van procesinnovatie. 

Als je doorlooptijdverkorting op de juiste manier doorvoert, ervaar je belangrijke voordelen.

Voordelen doorlooptijdverkorting

Wanneer je met een Lean & Learn bril kijkt, dan zit de driver achter het succes vooral op het gebied van snelheid. Als je doorlooptijden verkort, gebeuren er heel bijzondere dingen. Belangrijke voorwaarde is dan wel, dat je dit verkorten op de juiste manier doet. Dat wil zeggen: zonder dat het ten koste gaat van kwaliteit, kosten, menselijke belasting of motivatie. In dat geval ervaar je een aantal belangrijke voordelen:

  • Meer focus en aandacht, omdat je dingen in één keer afmaakt.
  • Meer flexibiliteit voor de klant, omdat de klant langer de tijd krijgt om keuzes te maken.
  • Minder kwaliteitsproblemen, omdat je tijdens het proces leert en bijstuurt.
  • Verhoging van de productiviteit, omdat er geen tijd meer is voor overbodige activiteiten.
  • Prettig gevoel van voortgang, omdat je merkt dat zaken afkomen.
  • Meer teamgevoel, omdat je dit alleen samen met collega's kunt realiseren.
  • Lager ziekteverzuim, omdat de betrokkenheid groeit.
  • Minder managementcapaciteit nodig, omdat het proces er overzichtelijk van wordt.
  • Stimulans voor feedback en leren, omdat je snel na een actie ontdekt wat er goed ging en wat nog beter kan.
  • Verhoging van de Return on Investment (ROI) door minder geïnvesteerd vermogen.

Dit gaat echter niet vanzelf. Als je doorlooptijden verkort, binnen bovenstaande kaders, dan is daar doorzettingsvermogen en creativiteit voor nodig. Je leert continu en doet het iedere dag  wéér beter. Het is alsof je in een computergame terecht komt: hoe bedrevener je wordt, hoe hoger het level dat je bereikt én het blijft boeien.

Pas dus op, want je wilt niet meer anders!