“De Master in Business Learning is een echte eye-opener geweest om anders te gaan ondernemen.” Jan Boom, gepensioneerd commercieel directeur van Aldowa, zat 10 jaar geleden bij de eerste lichting van ons vierjarige programma. Inmiddels heeft hij het stokje overgedragen aan Alwin Versluis, mede-eigenaar en directeur, die op zijn beurt in 2020 met de Master in Business Learning (MBL) startte: “Iedere fase van je organisatie vraagt om nieuwe oplossingen. De Lean & Learn tools die je leert in de MBL helpen daar enorm bij.” Hoe heeft de Lean & Learn aanpak in de afgelopen 10 jaar het verschil gemaakt?

“Toen Allard Droste en ik in 2006 Aldowa Plaatwerk overnamen, hadden we grote ambities: zo veel mogelijk gave projecten doen, echte landmarks, met ambitieuze medewerkers”, vertelt Jan. “Als je prestigieuze projecten, zoals de viaducten op de A2, de Markthal in Rotterdam en Hoog Catharijne Utrecht, succesvol wil kunnen realiseren, dan vraagt dat ook iets van je interne organisatie en leiderschap. Dat realiseerden we ons destijds goed, dus startten we met het inrichten van zelfsturende teams. Dat zelf sturen gaat echter niet vanzelf. Ik dacht dat ik dat wel doorhad, maar drukte ondertussen te veel mijn eigen ideeën door. Dat ontdekte ik tijdens de MBL. Ik leerde beter te luisteren, inspireren en faciliteren. Het heeft me als leidinggevende, maar vooral als mens veranderd.”

Alwin kan dat bevestigen. Hij maakte deel uit van de Leidende coalitie in die tijd. “Zijn manier was de beste manier. Dat veranderde langzaam toen Jan met de MBL was gestart. De menskant kwam meer naar boven. Er kwam meer ruimte voor eigen inbreng vanuit de teams en voor het leerproces. Leren staat inmiddels centraal in onze organisatie en niet alleen op vaktechnisch gebied. We hebben bijvoorbeeld een coach in huis die collega’s begeleidt op het vlak van persoonlijke ontwikkeling. Zo verbeteren we niet alleen de kwaliteit van onze oplossingen, maar ook de verbondenheid in onze teams. Dat is net zo’n belangrijke succesfactor bij grote projecten.”

Een echte partner

Jan: “Dat is echt bepalend geweest voor de ontwikkeling van de organisatie Aldowa en het realiseren van onze ambities. Van een ‘u vraagt, wij draaien’- instelling, zijn we uitgegroeid tot een full-service projectorganisatie en partner die meedenkt, adviseert en buiten de geijkte kaders durft te kijken. Om dat voor elkaar te krijgen, heb je eerst werk aan de interne organisatie te verrichten. Een partner zijn voor klanten, betekent ook een partner zijn voor de mensen in je organisatie. Op medewerkersniveau hebben we de ambities gepeild en vertaald naar gezamenlijke ambities. Zo ontdekten we dat het maken van mooie gebouwen één is, maar dat onze productiemedewerkers dat ook met de beste machines wilden doen.

"Van een ‘u vraagt, wij draaien’- instelling, zijn we uitgegroeid tot een full-service projectorganisatie en partner die meedenkt, adviseert en buiten de geijkte kaders durft te kijken. Om dat voor elkaar te krijgen, heb je eerst werk aan de interne organisatie te verrichten."

- Jan Boom

Een ander essentieel aspect is de klantwaarde. Hoe zet je die op in elke stap van het proces centraal? Ook dat is iets wat de MBL ons heeft geleerd. We hebben onze processen onder de loep genomen en gedeeld met onze opdrachtgevers. Dat was omdenken voor veel bouwpartners. Voor hen was met name de prijs een doorslaggevende factor. Wij wilden echter op onze processen beoordeeld worden. Waarom werken mensen bij ons en waarom doen we zaken? Wat hebben we gemeen? Die transparantie heeft ons veel nieuwe grote projecten opgeleverd. We kijken dus continu kritisch naar wat wij kunnen verbeteren in de processen. Daarvoor halen we input op bij onze eigen mensen, maar ook direct bij onze klanten.”

Leave your mark

Sinds enige jaren voert Aldowa het motto ‘Leave your mark’. Dat refereert natuurlijk aan de markante gebouwen die zij realiseren én net zo zeer aan de mentaliteit van de organisatie. “En die is inmiddels in onze hele organisatie doorgedrongen. Van de frontoffice tot de collega’s van sales, van de teamleiders tot de uitvoerders op de bouw, iedereen laat op zijn manier een Aldowa-indruk achter”, benadrukt Alwin. “Dat trekt niet alleen klanten met mooie projecten aan. Ook gedreven vakmensen weten ons te vinden. Ze weten dat ze bij ons de ruimte krijgen om zich te ontplooien, dromen waar te maken en aan gave projecten te werken, zoals De Zalmhaventorens, het De Groene Boog tracé of het Metrostation Pleyel-St. Denis voor de Olympische Spelen in Parijs.

Dat is in een uitdagende tijd als deze erg waardevol. We hebben een exponentiële groei doorgemaakt doordat we op dit niveau werken. Nu kampen wij met dezelfde uitdagingen als ieder ander in de bouw: tekort aan mensen en materialen, prijsstijgingen. Dat we ondanks dat succesvol en ambitieus kunnen blijven, komt 100 procent door de manier waarop we werken. We hebben gebouwd aan partnerschappen en dat blijkt uit het feit dat klanten en leveranciers ons proactief vragen om mee te denken.”

"Nu kampen wij met dezelfde uitdagingen als ieder ander in de bouw: tekort aan mensen en materialen, prijsstijgingen. Dat we ondanks dat succesvol en ambitieus kunnen blijven, komt 100 procent door de manier waarop we werken."

- Alwin Versluis

The next step

“Gevels zijn onze expertise. Maar nooit zomaar gevels. De gevels die wij maken zijn in elk opzicht opvallend. Niet alleen qua esthetiek, ook qua functionaliteit en techniek. Vroeger ging een gevel vooral om een mooie, functionele buitenkant; weerbestendig en geschikt voor de tand des tijds. Tegenwoordig gaat het bij de afwerking van een pand om veel meer. Circulair bouwen en duurzaamheid moeten hand in hand gaan met architectuur. Je kunt je voorstellen dat je niet wil dat een ontwerp met prachtige visualisaties op de gevel of een dak verstoord wordt door onaantrekkelijk ogende zonnepanelen. Hoe kunnen we aantrekkelijk gebouwen maken die ook energie opwekken?

Daarom zijn we continu bezig met innoveren en zoeken we de grenzen op van conceptuele en technische mogelijkheden. Dat doen we door samen met architecten en leveranciers kennis te delen en door kruisbestuiving te zoeken naar vernieuwende oplossingen, zoals geprinte zonnepanelen. Die behoefte is ontstaan vanuit het project van de Markthal. Inmiddels werken we aan oplossingen voor dit soort duurzame energieopwekkende gevelsystemen. Hiervoor hebben we een aparte bedrijfstak opgezet, Aldowa Green BV. Dan komen de methodieken uit de MBL weer van pas bij het inzichtelijk krijgen van je Business Model Canvas en het inrichten van nieuwe processen. De eerste commerciële orders zijn inmiddels een feit.”

Aldowa is marktleider in Nederland op het gebied van engineering, productie en montage van metalen en composieten gevelbekleding. Ze werken met opdrachtgevers in architectuur, bouw en infra aan grensverleggende oplossingen.